התינוקיה

הרגע לו חיכית, ייחלת, התכוננת והתרגשת ממנו כל כך, קרב מאוד או שכבר הגיע- התינוק שלך נולד! עד לפני מספר רגעים הוא היה מוגן בתוך הרחם, ועכשיו הגיח לעולם הגדול.

הסטנדרט בבתי החולים בישראל הוא שכמה זמן לאחר הלידה תינוקך יעבור לתינוקיה בלעדיך. למה? אנחנו לא באמת יודעות.

אנחנו יודעות שיש אפשרות שזה לא יטיב איתך, יש הרבה מחקרים ועדויות שמראים שההפרדה הזו לא משפרת את המנוחה, את ההחלמה ואת ההרגשה של האמהות. היא גם עלולה להשפיע על ההנקה והרגשת הביטחון שלך כאמא. ממש כך.

ואנחנו יודעות שהשהות בתינוקיה לא תועיל לתינוקך, מחקרים ועדויות מראים שעלולות להיות השפעות לא טובות על המדדים ויכולת ההנקה של התינוקות שנשארים ללא מבוגר צמוד אליהם עם אחות אחת על יותר מעשרה תינוקות.

אנחנו גם יודעות שזה לא טוב למערכת, כי רוב בתי החולים במערב עברו לעבוד בשיטת אפס הפרדה בעיקר משיקולי בריאות הציבור שמשליכה על הכלכלה. בישראל המערכת נמצאת עדיין בתהליך של שינוי.

יש לך אפשרות להשפיע ולהביא לשינוי, להפעיל לחץ גם מצידך על משרד הבריאות ובתי החולים לשפר את המצב בתינוקיות ע”י הוספת כח אדם. קראי על כך בהמשך, בנתיים, עד שהמערכת לא תשתנה, זה התפקיד שלנו ללמוד ולהבין הכל. בשבילנו ובשביל התינוקות שלנו.

קיסרי ואפס הפרדה

מחקרים

הזכויות שלכם

גורמים להפרדה

התינוקיה

יולדות שיתפו בסקר התינוקיה שלנו

“הייתי בתינוקיה בלניאדו במחלקה הרגילה בזמן בדיקת הרופא.
לא הרשו לאמהות להיכנס כי זה זמן של בדיקת רופא ילדים, אמרו לי שאסור לי להיכנס והתעקשתי, ניסו להתעקש בחזרה ואמרו לי שיקראו לי אם התינוק שלי יבכה, שזה היה ממש מגוחך כי באותו זמן אני שומעת עשרות תינוקות שצורחים..
בסופו של דבר ראו שאני לא מוותרת ולא אמרו לי יותר שום דבר, ונישארתי עם התינוק שלי בזמן שחיכינו לרופא ועד שהוא סיים את הבדיקה.

היו שם המון תינוקות צורחים ואחיות לחוצות שלא מצליחות להגיע לכולם”. 2019

“תינוק נחנק והצוות לא התייחס בעלי הציל אותו”. תל השומר 8/19.

“עומס מטורף. תינוקות בוכים שלא מצליחים לגשת אליהם ועד שקוראים לאמא תינוק מפסיק לבכות מעייפות.
הצוות מסור אך המשימה בלתי אפשרית.

התינוקת שלי קיבלה טיפול באור ואף אחד לא הבחין שאחד החוטים של המוניטור נכרך סביבה.

יש שימוש עצום במי סוכר. תינוק בוכה מקבל סוכר גם ללא קשר לדקירה.

בלילה אחות אמורה לקרא לאמא שרוצה להניק בפועל עד שקורה התינוק בכה ונרדם.

התחושה בתינוקיה בלילה היתה שאין מקום להניח את העריסה של התינוק מרוב תינוקות. בלגן גדול ושום סיכוי ליחס לתינוק . עין כרם 2019

“הייתי באפס הפרדה אבל לתינוק היה קושי בנשימה אז לקחו אותנו לניטור בתינוקיה.
זה היה סביב 2 לפנות בוקר ונשארתי איתו שם עד הבוקר.
התינוקיה היתה מלאה עד אפס מקום, אח מהפגיה נקרא לסייע מרב העומס שהיה ועדיין הם מאד התקשו לעמוד בעומס ובשיחות ששמעתי ביניהם היה ממש בלבול ולא היו בטוחים בכל המקרים איזה תינוק הספיקו כבר להאכיל ואיזה לא…

היה ממש שובר לב להיות שם… כרמל 2019.

“התינוק שלי אושפז בחלק בתינוקיה שמוקצה לתינוקות שזקוקים לטיפול רפואי. היינו שם 4 ימים כל היום והלילה.

כמות התינוקות שם משתנה, אך בשלבים מסויימים, באזור זה הייתה אחות אחת על כ-12-15 תינוקות בכל משמרת.
אחות אחת שתפקידה לקלח, להאכיל, לתת את הטיפול המתאים, לבדוק חום ובדיקות בילירובין (בשלב מסויים ל-6 תינוקות במקביל).
אציין שהיו גם זמנים ששהו באזור זה גם 6-8 תינוקות, אבל לא לאורך זמן.

בשאר התינוקיה המצב דיי זהה ואף גרוע יותר- התינוקיה מחולקת לאזורים ועל כל אזור אחות אחת. בכל אזור 2 דפנות ועל כל דופן כזו כ8-10 תינוקות. סה”כ כ-16-20 ובמקרים מסויימים אף יותר (האריכו את השורות) תינוקות על אחות אחת בכל אזור.” אסף הרופא 2019.

יממה בתינוקיה

“24 שעות בתינוקייה, אחרי לידה קצרה ותחושת אופריה שעטפה אותי השהות בתינוקייה החזירו אותי ישר אל הקרקע ואת מה שראית שם לא אשכח מהר.

אז מה ראיתי בתינוקייה? ראיתי אחיות שרובן מסורות, עדינות ואמפתיות אבל עובדות בתנאים לא אפשריים של שמירה על מספר רב של תינוקות שבזמנים מסויימים בוכים במקביל ועל מנת לשרוד את הבכי הזה אין להן ברירה אלא לפתח אדישות/ כהות מסויימת לבכי תינוקות…אי אפשר לשרוד את זה אחרת!

מצאתי עוד תינוקות בני יומיים שעד כה היו בתוך רחם אימם, במרחב מגן ועוטף שזה עתה רק יצאו מתוך החושך.. אל תוך אורות פלורסנט שלא נכבים לעולם, רחוק מקול אימם המוכר, לא אחת ראיתי תינוקות בוכים בכי חלש שלאט, לאט מתגבר ולאחר זמן מה נרדמים לתוך הבכי שלהם ללא שום מבוגר שירגע, ינחם, יתן מענה. תינוקות שעוברים בדיקות דם קשות וכואבות לבדם רחוק מקול אימם המוכר שוב ללא נחמה, תינוקות שעוברים מקלחת ראשונה ושוב לבדם…

לאחר מספר רב של שעות הרגשתי שאני לא יכולה לשאת את הבכי הזה יותר ,שזה גומר אותי מפנים. ביקשתי מאחות ללכת לחדרי יחד עם ילדי, היא אמרה לי את יכולה ללכת לבד, אמרתי לה שילדי לא ישאר פה רגע אחד לבד היא הביטה בי והבינה בדיוק על מה אני מדברת”. איכילוב, 9/20

יולדת שביקרה הרבה בתינוקיה:

“ולגבי התינוקיה? זה סיפור בפני עצמו. כל שהות שם הבטן שלי התכווצה והלב יחד איתה.
אי אפשר לעקוב כבר מי בוכה ומי לא, היו ילדים שבכו כל כך הרבה זמן רצוף שבחיי הם כבר נהיו צרודים.
וזה לא שהאחיות משחקות כן? הן לא יושבות לרגע, עוברות מילד לילד במסירות ובמהירות. אבל הן בודדות והתינוקות רבים לא משנה כמה זריזות הן יהיו התינוק לא ייקבל מענה מהיר לצרכים שלו וזה היה באמת מחזה קשה קשה לצפייה ושמיעה.

נתתי יד לתינוק קטן שצרח את נשמתו ליד גפן שלי והוא פשוט נרגע תוך שלוש שניות( עד שהאחות נזפה בי שאסור לעשות את זה, ובצדק אני יכולה להבין את הנזיפה. אבל זה באמת היה קשה להתעלם). “
אסותא אשדוד, 4/21

ביקור לילי בתינוקיה:

“השעה 4:30 לפנות בוקר, בי”ח איכילוב, הולכת לתינוקייה להביא טיטולים, תינוקייה מלאה תינוקות בוכים, האחיות לא אשמות, הן פשוט לא יכולות לחלק עצמן ל14 תינוקות, לא מבינה, פשוט לא מבינה את זה.
כ”כ שמחה על ההתעקשות שלי לעשות בפעם השנייה 0 הפרדה, גם כשכולם אמרו לי די, תנוחי, אז הוא ייבכה לא נורא. תראי איך את גדלת ובזמנך לא היה את ה”שטות” הזו 0 הפרדה. בשביל מה לך? יש לך אותו לכל החיים, תנוחי.

אז תודה לעצמי ולקבוצה, שלא וויתרתי למרות חוסר התמיכה מסביב והקושי.
הבכי שלהם עכשיו פשוט גמר אותי 💔💔💔 “
איכילוב, 12/19

אמא מספרת על חשיבות אפס הפרדה:

“אתמול נכנסת אחות לחדר ושואלת על הקטן. אני מספרת לה שאנחנו אחרי לילה לבן של הנקות (ליל הציצי הגדול 😄).
היא מבקשת שאשים אותו בעריסה ואומרת שבאה לבדוק אותו וכו… היתה נחמדה סך הכל.
ואז היא מורידה לו מכנסיים, שאלתי: מה את הולכת לבדוק?
היא: בדיקת צהבת ו PKU (אם אני לא טועה בשם…)
אני: עשו לו אתמול- ביקשתם אז באתי לתינוקיה והינקתי תוך כדי ונעשתה הבדיקה.
היא: אז כנראה יצא ערכים לא טובים ועושים חוזר.
אני: אז למה לא מתקשרים לעדכן שיצא ערך לא טוב? איפה הרופא?
היא: לא יודעת , צריכה לעשות (ומכינה מחט לדקירה).
אני: את לא דוקרת אותו שוב בלי סיבה, לוקחת את הילד ובורחת מהחדר…

תוך כשעה עשיתי בירור מה קרה שם, פשוט לא רשמו שנבדקנו ואולי איבדו את הבדיקה חלק מהזמן ולקראת הערב התקשרו לספר שנמצא והכל תקין.

כך חסכתי לקטן שלי בדיקות ואי נעימות מיותרת.
אציין שהצוות כולו תמך באפס הפרדה למרות שהייתי מטושטשת מניתוח ומורדמת ברגליים הם באו לסייע ולעזור בטיפול בבייבי עד שקמתי על הרגליים”.
חני עובדיה עדי, ספטמבר 2017, מרכז הארץ.

אמא מספרת על תינוקות שמחכים בתור להאכלה:

“הלכתי באמצע הלילה לתינוקייה לשאוב, התינוקות שנשארו שם סודרו בשורה ליד דלפק האחיות, בכו נורא וחיכו לתורם להאכלה… היה לי ממש עצוב. 😞

הטראומה הראשונה שקיבלתי היתה כשהייתי סטודנטית לסיעוד והיה לנו סבב בתינוקייה, פעם ראשונה שראיתי איך הם שוכבים שם מתחת לגרילר, ערומים ובודדים כשהרגע יצאו לעולם, בלי מגע אדם אלא רק חימום של מכשיר… לאחיות המסכנות אין זמן לתת להם את תשומת הלב שהם כל כך זקוקים לה.
נתנו לי להאכיל בבקבוק תינוק שהיה שם, וחשבתי לעצמי, כשאני אהיה אמא אני לא ארצה שמישהו זר יאכיל את התינוק שלי שרק נולד”.
איילת שליק, מרכז הארץ.

שמעתי מקהלה של תינוקות בוכים

“זה היה בלידה של הבן השלישי שלי, בלילה האחרון כשיום למחרת היינו צריכים להשתחרר. התעוררתי באמצע הלילה כי משהו לא הניח לי לישון הרגשתי שמשהו לא בסדר.

החלטתי ללכת לתינוקייה לראות שהכל בסדר כשנכנסתי שמעתי מקהלה של תינוקות בוכים ומבין כולם אני רואה את הבן שלי שיצא ממני לפני כמה שעות אחרי שהיה צמוד אלי ובתוך מעטפת הגנה של 9 חודשים צורח ובוכה ונראה שזה ממש לא כמה דקות. לקחתי אותו ונשארתי איתו בחדר הנקה עד הבוקר החלטתי שאני לא עוזבת אותו לדקה עד שנגיע הביתה למקום מוגן.

בהריון הזה התחלתי לבדוק על ביות מלא וגיליתי את הקבוצה הזו והבטחתי לעצמי שבילד הבא אני לא עוזבת אותו לשנייה! עכשיו אני בחודש 5 ואין לי ספק שמהרגע הראשון אדרוש אפס הפרדה.” נטלי מפעי.

בסיור בתינוקיה

“היינו בסיור לפני לידה, ועצרנו בתינוקיה.
שני תינוקות, אחות אחת.
האחות מסבירה על נהלי התינוקיה, כשאחד התינוקות שהגיע לפני שעה-שעתיים, התחיל לבכות את נשמתו.
ציפיתי למובן מאליו, שהיא תרים אותו, תחבק, או לכל הפחות תניח עליו כף יד מרגיעה. האחות פשוט הגבירה את הקול והתעלמה לחלוטין מהבכי.

לראות את זה… זה היה ממש כאב פיזי ברחם. מילא יש צורך רפואי דחוף, אבל בשביל הסברים לסיור לתת לתינוק לצרוח ככה? צפון הארץ.

עדויות 

עדויות של יולדות מהפייסבוק:

“השתחררתי שישי האחרון מחדר יולדות. לא נתנו לי הפעם אפס הפרדה כי הייתי אחרי ניתוח. ובכל זאת התעקשתי שתישאר על ידי כל האשפוז..
בפעמים הבודדות שהגעתי איתה לתינוקיה כדי ללוות אותה לבדיקת רופא. או כשרציתי ללכת לחדר אוכל (וידאתי שישנה טוב לפני שמסרתי אותה לשם לכמה דקות) התאפקתי כל כך לא להוציא את המצלמה ולצלם כי זה רק יעשה שיימינג לאחרונות שמגיע להן- האחיות. .
אבל אם כל אמא הייתה יודעת כמה זמן התינוק שלה צורח זועק עד שניגשים אליו לא הייתה מפקירה לדקה את התינוק שלה שם. .
רמת הבכי שהתינוקת מגיעים אליהן כבר בגיל יום הבת שלי לא חוותה אפילו פעם אחת כשהיא בת שבוע היום..
.
החדר שלי היה קרוב לתינוקיה .. באחד הלילות בארבע לפנות בוקר אני רואה את האחיות מוציאות משם תינוק לכיוון אמא שלו. התינוק בכה ברמה שכבר היו ניתוקי נשימה…
.
שלא נדבר על בדיקות הרופא שלדעתי זה על גבול הטימטום לא לדרוש נוכחות הורה…
יש כ7 תינוקת בשורה ערומים !!! עם בד מעליהם!! לא קר שם אבל בהחלט תינוק מרגיש חסר כל כשהוא לא עטוף.. ומחכה לתורו לבדיקת רופא כשהוא לא רגוע כלל ואין אף ליטוף אם או מי שיחיזק לו את הידיים מה שמאוד מרגיע אותם….
.
ושוב!! זה לא אשמת האחיות המלאכיות!! ” 11/21, שערי צדק

“מזעזע מה שראיתי בלידה האחרונה שלי לפני שבועיים.
ילדתי בקיסרי והילד היה איתי מרגע הלידה ועד השיחרור.
אשכרה תינוקות בוכים כ-50 תינוקות ו-3 אחיות.
כנראה אין תקן אבל זה לא הגיוני.
התינוקיה מפוצצת מפוצצת תינוקות וכולם בוכים ואין מי שיגיע אליהם.” 5/21.

“חייבים למצוא פיתרון לדבר הזה. בתור אחת שישבה בתינוקיה על כסא צמוד לבן שלי ולא זזתי 4 ימים ולילות( היה צריך טיפול באור מעבר למה שהיה אפשר לאפשר בחדר איתי).. שמעתי וראיתי את כל מה שהולך וזה באמת עצוב ונוראי וזעזע אותי ממש.” התגובה.

“אוי
הסיוט הכי גדול של חיי
התינוקיה בהדסה עין כרם
נכנסת לתינוקיה ועיני חשכו
האף שלי
העניים שלי
הזוועות…
תינוקות אני חושבת 30 במספר מגולגלים כמו בוריטו מלוכלים בפליטות
אשת צוות אחת בתינוקיה ואחת באיזור הצהבת
הגיעה עוד אשת צוות לתינוקיה ממחלקה אחרת לתת יד, התינוקות צורחים והשניה מסתובבת ודוחפת בקבוק בתוך העגלה הזאת…
לקראת 2 בלילה אחת הבנות התחילה לשיר לילדים “מסכנים קטנים ההורים שלכם נטשו אתכם ורק אני פה לשמור עליכם” במשך שעה בערך. ” התגובה.

“אני השארתי את הבן שלי איתי מהרגע שילדתי,ואז לקחו אותו לבדיקה כי הייתה לי סכרת הריון ואמרו לי לבוא לקחת אותו עוד שעה בערך אמרתי להן בסדר אבל שימו לב לשעון הוא צריך לאכול עוד בערך 20 דקות!! האחות אמרה בסדר נשים לב.
כשבאתי לקחת אותו אחרי פחות משעה כי הייתה לי אינטואיציה שמשהו לא בסדר לא יודעת להסביר טפילו,הגעתי ואני קולטת את הילד אדום מבכי צורחחח ואף אחת לא מתייחסת.
הסתכלתי בלוח האכלות ואני רואה שהילד עדיין לא אכל זאת אומרת ש40 דקות הילד שלי צורח לאוכל ואף אחת לא מתייחסת !!!!
מיותר לציין שהפכתי להן את האמא של התינוקייה מצרחות ובכי של כאב לבבבב ויותר הילד לא נכנס לשם בלעדיי. ” ברזילי, 7/20.

“אני הייתה בתינוקיה עם אחת התאומות שלי שהייתה צריכה טיפול בפוטו. למרות בקשות חוזרות אמרו לי שאין אפשרות שהיא תקבל את הטיפול בחדר וכך יצא שאני, בן זוגי והתאומה השניה היינו 24 שעות יחד בתינוקיה, כשאני בעצם מניקה את שתיהן ובן זוגי מסייע.

הזיכרון הטראומטי ביותר עבורי (מעבר לשהייה עצמה שם) שהבן זוג שלי עובר בין בעריסות ולוחש לתינוקות הצורחים: “שששש תכף אמא שלך תגיע…”

היינו עם דמעות בעיניים כשהבנו כמה זמן לוקח לאחיות לגשת, להתקשר לאמא ועד שזו מגיעה מהמחלקה.
מצד אחד, זו לא אשמת האחיות, הן מקסימות (רובן) ובאמת היחס של אחיות- תינוקות הוא הזוי! מצד שני, הם כאילו מקדשים את הזמן הזה של מנוחה ללא התינוק. כמות הפעמים שהפצירו בי ללכת לנוח ולא לדאוג ושייתנו לה תמל ואני אוכל להתאושש היא מטורפת! זה כמעט משכנע.

אנחנו היינו ההורים היחידים שלא זזנו שנינו מהתינוקת. לא אשכח את היום הזה בחיים! 😞😞 ” תל השומר, יחידת המעבר, 10/19.

“אני הייתי בתינוקייה במשך כל הלילה בטיפול באור. מאז זו משימת חיי להתחנן בפני הורים לא להשאיר תינוקות בתינוקייה.
מעבר לכך שהסתכלו עלי כמי על משוגעת וניסו לשכנע אותי ללכת, ראיתי תינוקות שבוכים את נפשם ללא כל יחס בעוד האחות/מתנדבת יושבת על כסא לידם, פשוט כי זה לא זמן ההאכלה/החלפה.
ראיתי שמסבירים לאבות שהם חייבים להשאיר את התינוקות שלהם שהרגע נולדו והגיעו לתיניקייה לראשונה, עד שיעברו את בדיקת האחות . הסבירו להם שזה לוקח כשעתיים, לא הסבירו להם ששעה וחמישים דק מתוכן הן סתם המתנה מיותרת של התינוק לבד לבד בעולם החדש שהגיעו אליו. ” מאיר, 1/18.

“התינוק שלי נדרש להיכנס לכמה שעות לאינקובטור מיד לאחר הלידה. למזלי ילדתי בלי אפידורל ויכולתי ללוות אותו מיד אחרי הלידה, ישבתי לידו בתינוקיה לא זזתי ממנו אפילו לא לשנייה ומה שאני ראיתי בכמה שעות האלה נצרב בזכרוני ובליבי לנצח..
תינוקות צורחים בלי מענה ..
כשרציתי לגשת אמרו לי שזה אסור. ישבתי ובכיתי יחד איתם..
מי שמסוגלת לעשות אפס הפרדה אנא עשו זאת! 🙏 ” התגובה.

“אני הייתי בתינוקיה עם הקטן שלי לאחר הלידה,כמעט שעתיים. השהות שם היתה קשה . והחוויה דיי טראומטית. אפס הפרדה זה לא סיסמא זה צורך!
זה היה בשעות אחה”צ, המראה בתינוקיה היה קשה. המון תינוקות בני כמה שעות שוכבים ערומים ברובם מתחת לחימום בוכים וצורחים ללא מענה ויחס. היו שם 3 אחיות ויותר מ40 תינוקות!! ” סורוקה, 1/18.

“זה חדש למישהי????
הייתי עם הבת שלי שבועיים באשפוז שהיא בתינוקייה ואני במחלקה..
לא זזנו מהמיטה שלה! עשינו משמרות אני ובעלי כדי שלא תישאר שניה לבד.
הרגעים שנכחתי בהם שם בשבןעיים האלו מוחצים את הלב!!
רוב האחיות (לא אגיד כולן כי יש שם מלאכיותתת) עייפות, אדישות, אגרסיביות בצורה קיצונית!!! ” 8/17.

“וואי היינו עם הקטנה בתינוקיה בניטור וזה היה סיוט לשמוע את כל הקטנים בוכים 😔 אנחנו היינו ההורים היחידים שנשארו כל הזמן עם התינוקת. האחיות היו מסורות ממש, עמדו על הרגליים כמעט כל המשמרת אבל זה פשוט בלתי אפשרי לגשת לכולם… ” התגובה.

אמא ששהתה 3 ימים בתינוקיה משתפת:

“קריאת עדויות בקבוצה וצפייה בסרטונים שפרסמתן לא הכינו אותי באמת ל-72 השעות האלה בתינוקיה. היה ק-ש-ו-ח!
אין לי שום טענות לצוות. להיפך. הן מקסימות, ועושות עבודה נהדרת – עבודה קשה!
ובכל זאת חייבת לכתוב שהסיטואציה של תינוקיה היא לא נעימה, וחושבת שחשוב שכל אמא שיכולה תנסה להמנע ממנה. פשוט כי היא כזו.

כי התינוקיה היא לא מקום לתינוק שרק נולד להיות שם לבד.
ואם אמא צריכה לנוח (וזה בסדר, והגיוני וטבעי) אז צריך שיהיה מלווה.

שאלו אותי הרבה פעמים במהלך השעות האלה (צוות, חברות, משפחה…) למה אני לא הולכת לנוח, הבטיחו שיקראו לי וידעתי שכך יעשו כי ראיתי אותן מתקשרות לאמהות אחרות, אפילו כאלה שלא ביקשו אבל…
אני יודעת את התיאוריה, ואני מכירה את המחקרים על החשיבות של ההישארות שלי לתינוקת שלי והאמת היא שלא באמת צריך את כל אלה…

כי – אפשר להרגיש את זה אם נכנסות שנייה לתינוקיה ועוצרות,
כי – גם לי היה קשה להיות בתינוקיה, עם האורות הבוהקים והרעש האינסופי של מכשירים, של דיבורים ובעיקר….של תינוקות בוכים. ואני מבוגרת. ויודעת להסביר לעצמי מה אני חווה. ולי היה קשה.
כי – יש תינוקות שבוכים. הרבה. שעות. ביום.

והסברתי למי ששאלה – אני מבוגרת, אני מבינה מה קורה, אני יכולה להגיד לעצמי – הרעש שאת שומעת הוא תינוק שבוכה כי הוא רוצה את אמא שלו, או תינוק שבוכה כי הוא רעב, או תינוק שבוכה כי התינוק שלידו בוכה, וזה שלידו וזה שלידו…
אבל התינוקת שלי, שמעה עד היום רק את פעימות הלב שלי, הרגישה רק אותי, איך היא חווה את המצב הזה?
איך אני יכולה לא להיות שם בשבילה ברגעים האלה?

לאחיות יש בדיקות וטיפולים לבצע, תינוקות חדשים לקבל, ובדיקת רופא וטלפונים לענות, תינוקות להאכיל, להחליף חיתולים, לעקוב אחרי מוניטור ופוטו ויחד עם זה גם עשרים-שלושים תינוקות ששוכבים בעריסות שלהם, ומדי פעם בוכים. כי הם רעבים, או שהחיתול מלא או לא נוח להם פה או שהם צריכים את אמא….אז גם כשרוצות – והן רוצות, לוקח זמן עד שמגיעות אליהם ובינתיים הבכי מדבק. וחייבים להתעלם ממנו – כי יש בדיקות וטיפולים לבצע ותינוקות חדשים לקבל….הבנתן?

זו פשוט לא סיטואציה הגיונית.

היו שעות ביום, מעטות, בבוקר או אחר הצהריים בשעות ביקור משפחות, שהתינוקיה היתה מתרוקנת, ואז הבנתי שזה הדבר הנכון, תינוקיה ריקה שיש בה רק את התינוקות שצריכים טיפול רפואי. ואז האחות פנויה לטפל בהם. ואז זו לא חויה קשה להיות בה.
ואולי אפשר גם להחליף את האורות מלבן בוהק לצהוב רך. ואולי לשים מוסיקה נעימה ברקע או פעימות לב….נסחפתי הא?”. 10/18. מרכז הארץ.

אמא שרק רצתה קצת לנוח:

אילוסטרציה

“ילדתי לפני שבועיים, חברה שלי כל הזמן סיפרה לי על החשיבות של אפס הפרדה. אבל אני חשבתי לעצמי שלא צריך להיות קיצוניות, שאני סומכת על הצוות בבית החולים ב-100%, שאני לא יכולה לדאוג למלווים כל הזמן, ולצערי, למרות ההמלצות של חברתי, החלטתי להשאיר את תינוקי בתינוקיה.

לא אכנס לפרטים, אבל התינוק שלי היה צריך לקבל אנטיביוטיקה, הייתי לידו כמובן כששמו לו את הפרפר, והרגעתי אותו כשבכה, בצהריים, לקחתי אותו לתינוקיה, הייתי איתו בזמן שנתנו לו עוד מנת אנטיביוטיקה, ואז הנקתי אותו, והוא נרדם, אז השארתי אותו שם, רציתי לנוח צהריים. זה הכל.

כשהגעתי לקחת אותו אחרי שעה, הסתכלתי על הלוח שלו, ולא האמנתי, חשכו עיני, הם נתנו לו עוד מנה של אנטיביוטיקה בזמן הזה, הם לא רשמו את מנת האנטיביוטיקה שנתנו לו בנוכחותי.
זו בטח טעות, חשבתי לעצמי, וניגשתי לאחות, היא אישרה לי שהיא נתנה את המנה הזו, ואמרה שאני בטח טועה, שלא ניתנה עוד מנה לפני שעתיים, אבל הייתי שם. התעקשתי שהיא תבדוק, היא קראה למנהלת, שאישרה את המנה הכפולה, התנצלה, זו טעות אנוש היא אמרה, וזה לא מסוכן.
אני נלחצתי מאוד והתחלתי לבכות, ואז האחות קראה לרופאה, והיא לא הגיבה ברוגע כמוה.

בסופו של דבר הכל היה בסדר, ולא נגרם נזק לבני, אבל שהינו עוד יומיים בבית החולים, כשכל כמה שעות לקחו לו עוד דם מהוריד, ועשו לו סדרה של בדיקות לא נעימות, כדי לוודא שכל המדדים שלו חוזרים למצב תקין.

כל זה יכל להיחסך מאיתנו אם רק היינו איתו כל הזמן”. ספטמבר 2018, מרכז הארץ.

אמא שיתפה: זה פשוט לא אמור להיות כך

“אני לא חושבת שתהיה תמונה מספיק טובה שתצליח להעביר את החוויה המצמררת של עשרות תינוקות צווחים בתינוקיה. הסאונד הצורם הזה והמחשבה שהצוות חווה את זה כל הזמן…
אני זוכרת שעברתי בתינוקייה ב-5 בבוקר ופשוט עמדו לי כל השערות בגוף.
רציתי להביא את כל האמהות או האבות כדי שיראו איפה הילד שלהן נמצא כרגע.
הזיה! זה פשוט לא אמור להיות כך”. דנה בודנסקי.

יד שהכחילה בגלל רצועת ניטור מהודקת

“כשבאתי לתינוקיה ראיתי את התינוק שלי עם יד כחולה מהמוניטור. רק כששאלתי את בעלי למה היא כחולה הוא אמר לאחות והיא שחררה את המוניטור והעבירה לרגל”.
לירון למפרט, 9/17, מרכז הארץ.

אמא שיתפה: תני קפיצה לתינוקיה

“רק חשבתי לספר שכל מי שמתלבטת לגבי אפס הפרדה או לא, שתתן קפיצה לתינוקייה. אתמול הייתי שם לבדיקת צהבת ובשלב מסוים התחלתי לבכות יחד עם התינוקות שם.

בערך עשרים דקות הייתי שם, כ- 30 תינוקות 2 אחיות, חלק לא מבוטל מהתינוקות בכו צרודים ממש, אף אחת לא ניגשת (כי עסוקות), קורע לב ממש.

אני כמעט בטוחה שלהורים ששמו את התינוקות בתינוקייה אין מושג שהתינוק שלהם בוכה שם כל כך הרבה זמן ולא מקבל יחס. כששאלתי את האחות שבדקה לנו צהבת איך זה ייתכן, ענתה לי שזו שאלת מיליון הדולר.

יצאתי משם בתחושה קשה מאוד עם דמעות בעיניים.
אף תינוק לא אמור לבכות כל כך הרבה.
אם ממרכז הארץ.